Hem » Nyheter » Var är tjänstestället?
Publicerat 21 mars 2023 i kategorin Artiklar
Var är tjänstestället?
Det är arbetsgivaren som ansvarar för att göra en bedömning av var tjänstestället är. En anställd kan bara ha ett tjänsteställe hos en och samma arbetsgivare. Att få detta rätt blir viktigt till årets första AGI-rapportering.
Huvudregeln är att tjänstestället är där den anställda utför huvuddelen av sitt arbete. Sedan finns några undantag till huvudregeln:
- Alternativregeln: Om arbetet utförs under förflyttning eller på arbetsplatser som hela tiden växlar, är tjänstestället i stället den plats där den anställde hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder och avslutar sina arbetsuppgifter.
- Undantagsregeln: Om arbetet pågår under en begränsad tid på varje plats enligt vad som gäller för vissa arbeten inom byggnads- och anläggningsbranschen och liknande branscher, anses bostaden som tjänsteställe.
Riksdagsledamöter och vissa andra angivna yrkesgrupper, tillfälligt anställda vid vissa samhällskriser har särskilda regler där bostaden alltid anses vara tjänstestället. Sjömän med sjöinkomst har sitt tjänsteställe ombord på det fartyg där de arbetar.
Uppgift om arbetsplatsen
Riksdagen har beslutat att uppgift om arbetsplatsens adress och arbetsplatsens ort ska lämnas i AGI:n från och med redovisningsperioden januari 2023. Uppgifterna ska lämnas för arbetsplatsens ort och adress, det vill säga där den anställde haft sitt tjänsteställe under redovisningsperioden. Det förutsätter att den anställda bara haft ett tjänsteställe under redovisningsperioden. Om den anställde har haft flera tjänsteställen hos arbetsgivaren under redovisningsperioden ska ingen uppgift lämnas om adress. Ligger arbetsplatsen inte i en specifik ort ska, i stället för ortens namn, närmaste tätort eller kommunens namn fyllas i.
Börjar i januari
Den första redovisningsperioden är januari 2023, vilket innebär att första rapporteringen sker i februari. Om det skulle behöva göras en rättning av tidigare redovisningsperioder är det viktigt att stämma av med din lönesystemleverantör hur det ska hanteras.
Arbetsgivardeklarationen ska inte innehålla uppgift om arbetsplatsens adress för redovisningsperioder före januari 2023. Skatteverket tar alltså inte emot filer som innehåller nya uppgifter om tjänsteställe för tidigare redovisningsperioder än januari 2023.
Observera att uppgift om en anställds tjänsteställe inte är samma som den uppgift om arbetsställenummer som arbetsgivare lämnar i individuppgiften. Arbetsställenummer är en uppgift som Skatteverket skickar vidare till Statistikmyndigheten (SCB) och det finns ingen kontroll mellan dessa uppgifter.
The post Var är tjänstestället? appeared first on Tidningen Konsulten.
Publicerat 17 maj 2023
Viktiga råd vid anställning av sommarvikarier
Att anställa sommarvikarier är inget man ska slarva med. Även om det rör sig om korta anställningar är det mycket att tänka på; särskilt eftersom det är yngre människor utan särskilt mycket arbetslivserfarenhet.Det skiljer sig inte så mycket åt mellan att anställa en sommarvikarie mot en person för en fast anställning, i vart fall inte om man pratar om arbetsrätten och de …
Läs mer
Publicerat 17 maj 2023
Skatteförslag på väg ut på remiss
Arbetsgivaravgifter, jobbskatteavdrag, energiskatt, bränsleskatt. De är några av de områden som regeringen nu aviserar och remitterar förslag om inför höstbudgeten.När vårändringsbudgeten presenterades var det skralt med förslag inom skatteområdet. Samtidigt aviserade finansministern att förslag på skatteområdet skulle komma. Inom ramen för Tidöavtalet vill regeringen främja …
Läs mer
Publicerat 17 maj 2023
Distansjobba utomlands i sommar? Tänk på detta först
Sugen på att stanna kvar och jobba utomlands några månader efter semestern i sommar? Är du byråledare och vill erbjuda distansarbete även utomlands för vara en mer attraktiv arbetsgivare? – Varken lagstiftning eller praxis har hunnit med när det gäller regleringen av distansarbete. Det finns ett antal saker man verkligen måste ha koll på för att det ska bli bra för båda …
Läs mer
Publicerat 17 maj 2023
Ett steg närmare elstödet
Nu har de svenska reglerna om elstöd till företag beslutats av regeringen. Precis som utlovat kommer företag i elområde 4 att få ersättning med 79 öre per kilowattimme och företag i elområde 3 med 50 öre per kilowattimme. Stödet avser förbrukning under referensperioden oktober 2021–september 2022. Från och med den 30 maj 2023 kan företag ansöka om elstödet hos Skatteverket. …
Läs mer
Publicerat 17 maj 2023
Viktigaste reglerna för anställdas semesterledighet
Det finns mycket att tänka på för de som planerar personalens semesterledighet. Likaså för dem som ska räkna ut vilken semesterlön som ska betalas ut under ledigheten. Här följer några av de viktigaste reglerna.Semesterlagen innehåller flera tvingande regler om semesterledighet. En anställd måste till exempel ta ut minst 20 semesterdagar i ledighet under året. Detta under …
Läs mer
Publicerat 20 april 2023
Kontrollera och se över uppgifterna i deklarationen
Förra vecka den 14 mars öppnade Skatteverket möjligheten att lämna in inkomstdeklaration 1 för fysiska personer. Det är startskottet för deklarationstider för företag och fysiska personer. Redan första dygnet deklarerade över 1 miljon personer! Idag en vecka senare har över 2 miljoner personer deklarerat. Vi kommer under de närmsta veckorna ge tips och nyheter om årets …
Läs mer
Publicerat 20 april 2023
Skriv under flera arbetsgivardeklarationer samtidigt
Nu kan du som lönekonsult eller redovisningskonsult skriva under flera arbetsgivardeklarationer digitalt vid ett och samma tillfälle. – Det har varit ett flertal juridiska och tekniska problem att lösa på vägen hit, så det känns mycket bra att nu kunna erbjuda den här tjänsten. Vi vet att marknaden starkt efterfrågar den, konstaterar Monica Gyllander, verksamhetsutvecklare vid …
Läs mer
Publicerat 20 april 2023
Oj, jag glömde…
… att begära avdrag för resor till och från arbetet i årets deklaration! Eller kanske upptäckte du att du missade ett avdrag som du har rätt till i föregående års deklaration? Ingen fara, i den här artikeln går vi igenom vad du ska göra för att rätta din deklaration eller tidigare års deklarationer.Hur du begär omprövning av en tidigare års deklaration Det du behöver …
Läs mer
Publicerat 20 april 2023
Några avdrag i deklarationen 2023
Nu börjar vi närma oss den 2 maj då inkomstdeklarationen 1 för fysiska personer ska vara inlämnad. Det innebär också att enskilda näringsidkare, delägare i fåmansföretag och handelsbolag ska deklarera om man inte har fått anstånd att lämna deklarationen. I den här artikeln tar vi upp några avdragsfrågor för dig som sålt din bostad och för dig som är enskild …
Läs mer
Publicerat 20 april 2023
Proposition dröjer: När slipper vi papperskvitton?
En av de vanligaste frågorna vi får när vi träffar medlemmar är ”hur gick det med moderniseringen av bokföringslagen?” Svaret från klimat- och näringslivsdepartementet dröjer, men Srf konsulterna följer noga ärendet.Ni kanske minns utredningen (SOU 2021:60 ”Förenklingar för mikroföretag och modernisering av bokföringslagen”) där Srf konsulternas Maria Albanese och …
Läs mer
Gå till startsidan